آموزش زبان رایگان

مدارک تحصیلی به انگلیسی [6 مدرک تحصیلی در زبان انگلیسی]

آشنایی با اصطلاحات و کلمات مرتبط با مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی برای افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌ زبان و ادامه تحصیل در آنجا را دارند؛بسیار حائز اهمیت است. 

لذا این منبع اطلاعاتی برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی‌ زبان را دارند؛ بسیار ارزشمند خواهد بود. 

 معرفی مدارک تحصیلی به ترتیب به انگلیسی می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای مسیر تحصیلی خود داشته باشند و از مراحل مختلف پذیرش و درخواست دانشگاه‌ها نیز آمادگی بیشتری پیدا کنند.

با مطالعه این مقاله، شما قادر خواهید بود تا درک کاملی از معانی مدارک تحصیلی به انگلیسی به دست آورید و با اصطلاحات و عبارات مرتبط با آنها در زبان انگلیسی آشنا شوید.

این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری مسیر تحصیلی خود را در کشورهای انگلیسی‌زبان پیگیری کنید و در روند درخواست و پذیرش دانشگاه‌ها موفق‌تر عمل کنید. در این مقاله به بررسی 6 مدرک تحصیلی در زبان انگلیسی پرداخته ایم که به شرح زیر است.

در کنار مطالعه انواع مدرک تحصیلی به زبان انگلیسی، شما می‌توانید بهترین آموزشگاه زبان آلمانی تبریز را نیز بشناسید!

 

محتوای که در این صفحه می خوانید : پنهان

انواع مدارک تحصیلی به انگلیسی

  • مدرک دیپلم :High School Diploma
  • مدرک فوق دیپلم : Associate degree
  • مدرک کارشناسی یا لیسانس : Bachelor’s Degree
  • مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس : Postgraduate Degree
  • مدرک دکتری : PHD or Doctorate Degree
  • مدرک فوق دکتری : Post Doctorate

مدارک تحصیلی به دو دسته قبل از دانشگاه (مثل دیپلم) و بعد از دانشگاه ( مثل فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا) تقسیم می‌شوند.

هر کدام از این مدارک نشان‌دهنده‌ی سطوح مختلف تحصیلات هستند. که در اینجا به ترتیب به هرکدام از این مقاطع تحصیلی به انگلیسی می پردازیم.

 مدرک دیپلم به انگلیسی (High School Diploma ) 

مدرک دیپلم در زبان انگلیسی به عنوان “Diploma” شناخته می‌شود. این واژه به عنوان یک اسم (Noun) استفاده می‌شود و به معنای مدرکی است که پس از تکمیل دوره تحصیلی  دبیرستان به فارغ التحصیلان اعطا می‌شود.

 بر طبق نظام آموزشی آمریکا دانش آموزان باید 4 سال دوره دبیرستان را با موفقیت به اتمام برسانند تا بتوانند مدرک دیپلم دبیرستان ( High School Diploma) را دریافت کنند. اما در کشور بریتانیا دانش آموزان پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه مدرکی با نام  GCSE یا (General Certificate of Secondary Education) را دریافت خواهند کرد. فارغ التحصیلان با داشتن این مدرک تحصیلی آماده ورود به مقاطع تحصیلی عالی خواهند بود .

دیپلم دبیرستان  Highschool Diploma
مدرک عمومی آموزش متوسطه ( دیپلم)  General Certificate of Secondary Education 

مدرک فوق دیپلم به انگلیسی (Associate degree)

مدرک فوق دیپلم  یا Associate Degree  یک برنامه تحصیلی در سطح کارشناسی (اولین مرحله پس از دبیرستان) است. هدف این برنامه، ارائه مهارت های فنی و علمی پایه به دانشجویان است که آنها را برای ورود به بازار کار یا ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود آماده کنند. به طور عمومی تکمیل یک مدرک فوق دیپلم به مدت دو سال به طول می انجامد. 

در ایران،  فارغ التحصیلان پس از دریافت دیپلم دبیرستان، یک دوره دو ساله دانشگاهی را می‌گذرانند و پس از آن  آماده ورود به بازار کار می‌شوند. در آمریکا نیز سیستم آموزشی مشابهی وجود دارد و افرادی که دو سال در یک رشته دانشگاهی تحصیل کرده‌اند؛ موفق به دریافت مدرک Associate degree می‌شوند.

اهداف مشترک سیستم‌های آموزشی با توجه به دانش و مهارت:

  • آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار
  • آماده‌سازی دانشجویان برای ادامه تحصیل

در آمریکا ، مدرک کاردانی در انواع مختلفی از کالج‌ها ارائه می‌شوداز جمله : 

کالج عمومی Community college
کالج  مقدماتی Junior college 
کالج فنی  Technical college

انواع فوق دیپلم در آمریکا 

             فوق دیپلم تحصیلات عمومی (Associate of General Studies – AGS: M): 

این مدرک برای افرادی مناسب است که هنوز مطمئن نیستند که در چه رشته‌ای قصد ادامه تحصیل دارند یا اینکه تنها می‌خواهند یک مدرک دانشگاهی کسب کنند تا وارد بازار کار شوند. 

دانش آموختگانی که در این دوره از فوق دیپلم تحصیل می‌کنند، می‌توانند واحدها و دروس مختلفی را در زمینه‌های گوناگون بگذرانند و دانش خود را در موضوعات متنوع افزایش دهند.

 برخی از دانشجویان پس از دریافت این مدرک، رشته‌ای خاص را انتخاب کرده و تحصیلات خود را تا اخذ مدرک لیسانس ادامه می‌دهند. گروهی دیگر نیز پس از دریافت فوق دیپلم تحصیلات عمومی، به بازار کار می‌پیوندند.

           فوق دیپلم رشته مدیریت (Associate of Business Administration – ABA):

این مدرک برای افرادی مناسب است که قصد دارند در زمینه تجارت و مدیریت کار کنند. در طول یک دوره دو ساله، دانشجویان واحدهایی در زمینه‌های ارتباطات، حسابداری و بازاریابی می‌گذرانند تا برای ورود به مشاغل مرتبط با تجارت و مدیریت آماده شوند.

با داشتن این دو نوع مدرک، دانشجویان می‌توانند بر اساس نیازها و اهداف خود یکی را انتخاب کرده و مسیر تحصیلی و حرفه‌ای خود را تعیین کنند. مدرک AGS به دانشجویان امکان می‌دهد تا با گذراندن دوره‌های متنوع، دانش عمومی خود را افزایش داده و پس از آن تصمیم بهتری برای ادامه تحصیل یا ورود به بازار کار بگیرند. در مقابل، مدرک ABA با تمرکز بر مهارت‌های خاص مدیریتی و تجاری، دانشجویان را برای مشاغل خاص در این حوزه‌ها آماده می‌کند

 

فوق دیپلم  Associate Degree  
فوق دیپلم تحصیلات عمومی  Associate of General Studies 
فوق دیپلم رشته مدیریت  Associate of Business Administration 

مدرک کارشناسی یا لیسانس به انگلیسی Bachelor’s Degree 

مدرک لیسانس یکی از مهمترین و رایج ترین مقاطع تحصیلی است. این دوره معمولاً سه یا چهار سال طول می‌کشد (معمولاً چهار سال اگر دوره شما شامل یک سال کارآموزی در صنعت یا خارج از کشور باشد). 

به طور کلی مدرک لیسانس از 3 زیر شاخه تشکیل شده که شامل:

 کارشناسی هنر (Bachelor of Arts): زمانی که در رشته‌های علوم انسانی یا علوم اجتماعی، مانند تاریخ، روانشناسی، زبان انگلیسی یا ارتباطات تخصص می‌گیرید؛ مدرک کارشناسی هنر دریافت می‌کنید.این مدرک معمولا بر تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی تأکید دارد و دانشجویان را پس از فارغ التحصیلی برای مشاغلی از قبیل تدریس، منابع انسانی، تبلیغات یا کار دولتی آماده میکند.

 کارشناسی علوم (Bachelor of Science ): زمانی که در رشته‌های فناوری، ریاضیات یا یکی از علوم طبیعی، مانند زیست‌شناسی، شیمی، مالی یا علوم کامپیوتر تحصیل می‌کنید؛ مدرک کارشناسی علوم دریافت می‌کنید. مدارک BS معمولاً بر مهارت‌های کمی تأکید دارند و می‌توانند راه خوبی برای شروع یک حرفه در زمینه STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) باشند.

 کارشناسی هنرهای زیبا (Bachelor of Fine Arts): زمانی که در رشته‌های هنرهای زیبا، بصری یا نمایشی، مانند نویسندگی خلاق، تئاتر، نقاشی یا طراحی گرافیک تخصص می‌گیرید؛مدرک کارشناسی هنرهای زیبا دریافت می‌کنید. اگر به مشاغلی که با هنرها مرتبط هستند؛ مانند تولید تئاتر یا مدیریت موزه علاقه دارید مدرک BFA می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

مدرک کارشناسی   Bachelor’s Degree 
کارشناسی هنر  Bachelor of Arts 
کارشناسی علوم  Bachelor of Science 
کارشناسی هنر های زیبا  Bachelor of Fine Arts 

مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس به انگلیسی Postgraduate Degree 

 مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک تحصیلات تکمیلی، یک برنامه تحصیلی دو ساله است که به دانشجو این امکان را می‌دهد که در یک حوزه خاص تخصص پیدا کند و به تحقیقات بپردازد. 

به طور کلی، دو نوع مدرک کارشناسی ارشد اصلی وجود دارد:

 1) بر اساس دوره‌های آموزشی (تدریس محور) یا (Course -Based)

 2) بر اساس تحقیق یا (Research- Based) 

مدارک کارشناسی ارشد تدریس محور شامل ماژول‌های ساختار یافته آموزشی از طریق سخنرانی‌ها، سمینارها و آزمایشگاه‌ها است. در مقابل، مدارک تحقیقاتی نیازمند انجام پروژه‌های تحقیقاتی در یک زمینه خاص مطالعاتی هستند. معمولاً مدارک ارشد تحقیقاتی مدت زمان بیشتری نسبت به مدارک ارشد تدریس محور برای اتمام نیاز دارند.

عموما می‌توان مدارک کارشناسی ارشد را بر اساس موضوع، سطح تخصص، نوع دوره‌های آموزشی و الزامات ورودی دسته‌بندی کرد.

مدرک کارشناسی ارشد به انگلیسی

 در فهرست زیر مجموعه ای از انواع مدارک در مقطع کارشناسی ارشد آورده شده است:

 مدارک کارشناسی ارشد بر اساس موضوع (Subject/Course-Work)

مدارک کارشناسی ارشد بر اساس موضوع یا دوره‌های تحصیلی، نمایانگر تخصص و دانش عمیق فرد در زمینه خاصی است. این مدارک نشان‌دهنده توانایی‌های پیشرفته و مهارت‌های کاربردی در آن حوزه هستند. مدارک کارشناسی ارشد براساس موضوع عموما به دو رشته تقسیم می شوند که شامل : 

کارشناسی ارشد هنر (MA (Master of Arts

مدرک کارشناسی ارشد هنر (MA) معمولاً در رشته‌های مرتبط با هنر یا علوم اجتماعی مانند ارتباطات، آموزش، زبان‌ها، زبان‌شناسی، ادبیات، جغرافیا، تاریخ و موسیقی اعطا می شود. کاندیداها از طریق ترکیبی از سخنرانی‌ها و سمینارها آموزش می‌بینند وبا توجه به امتحان و/یا پایان‌نامه بر اساس یک پروژه تحقیقاتی مستقل ارزیابی می‌شوند.

کارشناسی ارشد علوم (MS (Master of Science

مدرک کارشناسی ارشد علوم (MS، MSc) معمولاً در رشته‌های مرتبط با علوم، مانند زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، بهداشت و آمار اعطا می‌شود. برخی زمینه‌ها مانند اقتصاد و علوم اجتماعی می‌توانند زیرمجموعه هر دو دسته هنر و علوم قرار گیرند؛ و مؤسسه فردی تصمیم می‌گیرد که چه نامی برای برنامه کارشناسی ارشد خود انتخاب کند. در چنین رشته‌هایی، ممکن است MS دارای بخش تحقیقاتی قوی‌تری باشد و در برخی صنایع ارزش بیشتری نسبت به MA داشته باشد.

انواع مدرک‌های کارشناسی ارشد بر اساس تحقیق (Research )

مدارک کارشناسی ارشد براساس تحقیق، برخلاف مدارک کارشناسی ارشد براساس موضوع دانشجویان را موظف میکند که بر روی موضوعات تخصصی تحقیقات گسترده انجام دهند و در رشته تخصصی خود مقاله منتشر کنند. به طور کلی دو نوع مدرک کارشناسی ارشد براساس تحقیق وجود دارد از جمله : 

کارشناسی ارشد محقق محور (MRes (Master of Research  

مدرک کارشناسی ارشد محقق _ محور (MRes) برای آموزش نحوه تبدیل شدن به یک محقق طراحی شده است.برنامه MRes با بخش تحقیقاتی بسیار وسیع‌تر نسبت به MA یا MSc، می‌تواند به کاندیداها مزیت‌های قابل توجهی در ادامه تحصیل به دکتری یا ورود به مشاغل تحقیقاتی ارائه دهد. 

کارشناسی ارشد بر اساس تحقیق (MPhil (Master By Research

مدرک کارشناسی ارشد بر اساس تحقیق (MPhil) مدرکی پیشرفته است که به کاندیداها امکان می‌دهد بر روی موضوعی خاص به طور عمیق و مستقل تمرکز کرده و پروژه تحقیقاتی بزرگی را به پایان برسانند.

 MPhil اغلب به عنوان مقدمه‌ای برای دکتری دیده می‌شود و معمولا توسط مؤسسات به عنوان فرصتی برای “آزمایش” قبل از شروع برنامه دکتری استفاده می‌شود. این مدرک معمولاً بیشتر از دیگر انواع مدارک کارشناسی ارشد طول می‌کشد. اگرچه مدت زمان و وضعیت اعطا شده به MPhil به طور قابل توجهی بسته به کشور و مؤسسه متفاوت است.باید بدانید که مدت زمان و وضعیت اعطا شده به MPhil به طور قابل توجهی بسته به کشور و مؤسسه متفاوت است.

انواع مدرک‌های کارشناسی ارشد تخصصی و حرفه‌ای

مدارک کارشناسی ارشد تخصصی بسیاری وجود دارد که بر یک حوزه حرفه‌ای خاص تمرکز دارند. به این مدارک “مدارک‌ برچسب‌دار” گفته می‌شوند که به توسعه شغلی در یک حرفه خاص کمک می‌کنند. این مدرک در زبان انگلیسی به Specialised and Professional Master’s Degrees معروف است.

برخی از مدارک کارشناسی ارشد با عنوان “حرفه‌ای” آغاز می‌شوند، مانند کارشناسی ارشد علوم حرفه‌ای (PSM)، که مدرکی عملی با تأکید بر مهارت‌ ها و دانش لازم برای کار در زمینه‌های تخصصی است. 

مدارک کارشناسی ارشد تخصصی و حرفه ای با توجه به تمرکز کردن در یک حوزه حرفه ای خاص به طور عمومی از 2 زیر شاخه تشکیل شده اند : 

مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار  (Master of Business Administration (MBA  

مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) برای ارائه مهارت‌ها و دانش لازم برای پیشرفت شغلی در نقش‌های کسب و کار و مدیریت طراحی شده است. به کاندیداها آموزش جامع در تمام جنبه‌های کسب و کار داده می‌شود که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا آموخته‌های خود را در مشاغل مختلف به کار برند. بسیاری از کاندیداهای MBA حرفه‌ای‌های میان‌کار هستند و بیشتر برنامه‌ها حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای را لازم دارند. همچنین می‌توانید MBA را با تخصصی مانند حسابداری یا مالی ترکیب کنید و مدرک را به یک حوزه خاص علاقه‌مندی خود تنظیم کنید. مدرک‌های مرتبط شامل مدرک کارشناسی ارشد حسابداری حرفه‌ای (MPAcc) و مدرک کارشناسی ارشد علوم در سیستم‌های اطلاعاتی (MSIS) هستند.

مدرک کارشناسی ارشد مدیریت عمومی (Master of Public Administration (MPA

مدرک کارشناسی ارشد مدیریت عمومی مدرک سیاست عمومی است که مشابه MBA است اما بر روی بخش عمومی به جای بخش خصوصی تمرکز دارد. دانشجویان می‌توانند در زمینه‌هایی مانند محیط زیست، مدیریت بین‌المللی و علم و فناوری تخصص پیدا کنند و هدف آن‌ها کار برای دولت، سازمان‌های غیر دولتی (NGO) و سازمان‌های غیرانتفاعی است. MPA ترکیبی از عناصر علمی و حرفه‌ای ، با تمرکز بر تحلیل سیاست و مدیریت است. دیگر مدرک‌های سیاست عمومی شامل :                                                                                                                  

کارشناسی ارشد سیاست عمومی    Masters of Public Policy (MPP) 
  کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری Master of Urban Planning (MUP)
کارشناسی ارشد امور بین الملل  Master of International Affairs (MIA) 

                      

 

کارشناسی ارشد  Postgraduate/Master Degree 
کارشناسی ارشد تدریس محور  Master Course-Based 
کارشناسی ارشد هنر  Master of Arts 
کارشناسی ارشد علوم  Master of Science 
کارشناسی ارشد محقق محور Master of Research 
کارشناسی ارشد بر اساس تحقیق  Master by Research 
کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار  Master of Business Administration 
کارشناسی ارشد مدیریت عمومی  Master of Public Administration 
کارشناسی ارشد سیاست عمومی Master of Public Policy 
کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری  Master of Urban Planning 
کارشناسی ارشد امور بین الملل  Master of International Affairs 

مدرک دکتری PHD or Doctorate Degree  

دکتری (PhD) مخفف عبارت “Doctor of Philosophy” است و به عنوان بالاترین درجه تحصیلات تکمیلی شناخته می‌شود که کانداها می‌توانند کسب کنند. مدت زمان دوره دکتری بسته به نوع کشور و رشته مرتبط میتواند بین 3 تا 6 سال به طول بیانجامد.

انواع مدرک دکترا 

  •  (Doctor of Education (Ed.D – دکترای آموزش
  • (Doctor of Pharmacy (Pharm.D – دکترای داروسازی
  • (Doctor of Law (J.D – دکترای حقوق
  • (Doctor of Medicine (M.D – دکترای پزشکی
  • دکترای روانشناسی – Doctor of Psychology (Psy.D.)
مدرک دکتری  Doctor of Philosophy (PHD)
دکترای آموزش Doctor of Education 
دکترای داروسازی  Doctor of Pharmacy 
دکترای حقوق  Doctor of Law 
دکترای پزشکی  Doctor of Medicine 
دکترای روانشناسی  Doctor of Psychology 

مدرک فوق دکتری Post Doctorate 

 در بسیاری از رشته‌ها، فوق دکتری یا پست‌داک به طور رسمی مرحله بعدی در مسیر شغلی آکادمیک پس از اخذ مدرک دکترا است (به همین دلیل به آن پست‌داک Post Doc می‌گویند).

پست‌داک موقعیتی موقتی است که به دارندگان مدرک دکترا اجازه می‌دهد که آموزش پژوهشی خود را ادامه داده و مهارت‌ها و تجربیات لازم برای مسیر شغلی آکادمیک خود را کسب کنند. این دوره بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر ممکن است معمولا بین 2-3 سال طول بکشد.

بیشتر موقعیت‌های پست‌داک در دانشگاه‌ها یا در صنعت است؛اما برخی از این موقعیت‌ها نیز در سازمان‌های غیرانتفاعی و در دولت وجود دارد. اکثر دانشجویان در مقطع فوق دکتری در زمینه‌های STEM (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) فعالیت می‌کنند؛ که این نوع موقعیت‌ها در علوم اجتماعی و علوم انسانی نیز در حال رایج‌تر شدن است.

معادل سازی مدرک تحصیلی به انگلیسی 

معادل سازی مدرک تحصیلی به انگلیسی فرایندی است که در آن ارزش و اعتبار مدرک یک کشور با سیستم آموزشی متفاوت با سیستم آموزشی کشور دیگر مقایسه و تعیین می‌شود. اصطلاحات مختلفی برای ترجمه معادل سازی مدرک تحصیلی به انگلیسی وجود دارد از جمله : 

  ارزیابی مدارک تحصیلی Educational Credential Evaluation
ارزیابی صلاحیت Qualification Assessment
معادل سازی مدارک Degree equivalency

مخفف مدارک تحصیلی به انگلیسی

فوق دیپلم تحصیلات عمومی  AGS
فوق دیپلم رشته مدیریت  ABA 
کارشناسی هنر  BA 
کارشناسی علوم  BS
کارشناسی هنرهای زیبا  BFA
فوق لیسانس هنر  MA 
فوق لیسانس علوم  MS 
فوق لیسانس محقق محور MRes
فوق لیسانس بر اساس تحقیق  MPhil
فوق لیسانس کسب و کار  MBA 
فوق لیسانس مدیریت عمومی  MPA
فوق لیسانس  سیاست عمومی MPP
فوق لیسانس برنامه ریزی شهری  MUP
فوق لیسانس امور بین الملل  MIA
دکترای آموزش Ed.D
دکترای داروسازی  Pharm.D
دکترای حقوق  J.D
دکترای پزشکی  M.D
دکترای روانشناسی  Psy.D

جمع بندی 

آشنایی و دانستن اصطلاحات مرتبط به تحصیلات به انگلیسی برای دانشجویانی که قصد تحصیل به خارج از کشور را دارند می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

 این مقاله به بررسی انواع مدارک تحصیلی در زبان انگلیسی و همینطور به نام مقاطع دانشگاهی به انگلیسی را به طور جامع پرداخته است. مدارک تحصیلی در زبان انگلیسی شامل طیف گسترده‌ای از سطوح آموزشی است که از دیپلم دبیرستان آغاز می‌شود و تا مدارک پیشرفته‌تر مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و فوق دکترا ادامه دارد و در این متن ما به توضیح هر یک از این مدارک و معادل‌های آن‌ها در زبان انگلیسی پرداخته ایم.  

  سوالات متداول 

1.تفاوت بین کالج College و دانشگاه University چیست؟ 

 کالج‌ها فقط مدرک کارشناسی ارائه می‌دهند، در حالی که دانشگاه‌ها علاوه بر آن، مدرک کارشناسی ارشد و دکترا نیز ارائه می‌دهند.

2.تفاوت بین مدارک “کارشناسی”Undergraduate و “تحصیلات تکمیلی”Graduate  چیست؟

برنامه‌های کارشناسی پس از دبیرستان ارائه می‌شوند و به مدرک کاردانی (دو ساله) یا کارشناسی (چهار ساله) منجر می‌شوند. برنامه‌های تحصیلات تکمیلی پس از مدرک کارشناسی ارائه می‌شوند و به مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا منجر می‌شوند.

3.8/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *